Organizacja lądowiska dla śmigłowca
Brać śmigłowiec na klatę - tak właśnie w żargonie pracowników lotniczego pogotowia ratunkowego nazywa się przyjmowanie (przysadzanie, przyziemianie) śmigłowca przez osobę za pomocą określonych sygnałów-gestów znajdującą się na lądowisku.
W artykule przedstawiono jak robić to poprawnie oraz jak prawidłowo zorganizować bezpieczne lądowisko dla śmigłowca i załogi HEMS.
I) wybór miejsca lądowania
- Miejsce do lądowania powinno być wystarczająco duże, przyjmuje się, że minimum w dzień to kwadrat o boku 35 m dla śmigłowca Mi-2 Plus oraz prostokąt o bokach 35x25 m dla śmigłowca EC 135.
- Miejsce - płaska powierzchnia, bez dołów, wystających kamieni itp., o zwartej nawierzchni (drobne kamienie, ostry piasek lub pył mogą zranić ludzi i uszkodzić śmigłowiec),
- Jeżeli różnica poziomów terenu w miejscu lądowania przekracza 1 m na odległości 12 m to miejsce jest zbyt pochyłe.
- W miejscu do lądowania nie powinno być ludzi, pojazdów, przeszkód takich jak słupy, przewody linii energetycznych i telefonicznych, drzewa, pnie, kamienie, zwierzęta gospodarcze, itp. Trzeba pamiętać, że bardzo niebezpieczne a zarazem najmniej widoczne z powietrza są przewody elektryczne.
- W przypadku drogi, powinien to być odcinek widoczny z daleka dla jadących, oddalony od łuków i zakrętów oraz bez przeszkód.
- Lądowanie i start śmigłowca odbywa się pod wiatr, położenie przeszkód na podejściu i po starcie powinno umożliwiać zachowanie toru lotu o nachyleniu 1:6.
- Ostateczną decyzję o miejscu wylądowania podejmuje pilot śmigłowca.
II) zabezpieczenie miejsce lądowania
- Poinformuj przez radio o położeniu miejsca wybranego do lądowania, jaki jest jego stan, właściwości nawierzchni, jakie są przeszkody wewnątrz i na zewnątrz strefy lądowania, zwłaszcza napowietrzne linie energetyczne lub telefoniczne.
- Podaj, jakie są inne zidentyfikowane niebezpieczeństwa.
- Na miejscu lądowania niedopuszczalna jest obecność zwierząt.
- Zabezpiecz lub usuń wszystkie luźne przedmioty mogące unieść się w strumieniu powietrza w rejonie lądowiska.
- Zamknij drzwi karetki oraz innych pojazdów w pobliżu.
- Określ kierunek wiatru przy ziemi.
- Chroń oczy przed unoszącym się pyłem i zanieczyszczeniami.
- Nie należy do oznakowania terenu używać taśmy ostrzegawczej, ponieważ łatwo może się ona dostać w pracujący wirnik.
- W celu ułatwienia załodze śmigłowca identyfikacji miejsca lądowania włącz w dzień i w nocy światła błyskowe karetki, wozu bojowego Straży Pożarnej.
- Miejsce do lądowania w nocy powinno być w miarę możliwości oświetlone przez Straż Pożarną za pomocą czterech świateł skierowanych do środka wyznaczonego obszaru (oświetlenie miejsca przyziemienia w nocy wykonaj w taki sposób, by nie oślepiać pilota lądującego śmigłowca - nie świecić w oczy).
- Jeśli lądowanie odbędzie się na drodze (rysunek) lub jej skraju, zamknij ruch przed lądowaniem śmigłowca. Ruch musi być zatrzymany, aż do jego odlotu.
- Przy wyznaczaniu miejsca do lądowania na drodze należy zablokować ruch ustawiając na obydwu końcach pojazdy z włączonymi światłami błyskowymi i drogowymi w odległości około 100 m (rysunek). Należy rozważyć usunięcie znaków drogowych i tablic informacyjnych, które mogłyby stanowić przeszkodę w lądowaniu śmigłowca.
- Nie pal w odległości mniejszej, niż 50 metrów od śmigłowca.
III) strefy niebezpieczne przy śmigłowcu
- W trakcie lądowania, wyłączenia silników, rozruchu oraz startu, generalnie w czasie, gdy wirnik nośny się kręci - obowiązuje bezwzględny zakaz zbliżania się kogokolwiek do śmigłowca na wyznaczone lądowisko HEMS lub odległość mniejszą jak 30 metrów.
- Podmuch od pracującego wirnika stwarza możliwość poderwania luźnych przedmiotów (np. pościeli z noszy, folii, śniegu kurzu), stanowi to zagrożenie dla przyjmujących oraz śmigłowca
- Uważaj na wirujące łopaty i śmigło ogonowe
- Nigdy nie przechodź w rejonie śmigła ogonowego śmigłowca!
- Nigdy nie podchodź do śmigłowca od strony wznoszącego się zbocza! Uważaj na łopaty wirnika nośnego!
- Do śmigłowca zawsze zbliżaj się tylko z boku.
- Po przekazaniu pacjenta kontakt z załogą nawiązuj tylko radiowo lub wizualnie – nie zbliżaj się do śmigłowca.
IV) podjazd do śmigłowca
- Osoby i pojazdy nie uczestniczące bezpośrednio w przekazaniu poszkodowanego oraz osoby postronne nie mogą zbliżać się na odległość mniejszą, niż 30 metrów od śmigłowca.
- Osoby lub pojazdy przekazujące poszkodowanego nie mogą zbliżać się do śmigłowca bez wezwania przez załogę śmigłowca!
- Czekaj, aż ktoś z załogi śmigłowca podejdzie do Ciebie lub wykona jednoznacznie przywołujący gest! Stosuj się do poleceń członka załogi.
- Do śmigłowca zawsze zbliżaj się z boku (strefy dozwolone na szkicu).
- Dojazd pojazdów - wyłącznie wzdłuż śmigłowca.
- Dojazd karetki - po lewej stronie, wyłącznie wzdłuż śmigłowca, nie bliżej niż 2 metry od jakiegokolwiek elementu śmigłowca (uważaj na łopaty wirnika).
źródło: www.lpr.com.pl